Sudan Hedder på Arabisk "Billad al sudan", det betyder "De Sortes Land". Jeg er læge, og her kan du følge mig idet jeg rejser gennem De Sortes Land, arbejdende på et Emergency response team, for en nødhjælpsorganisation.

English: In arabic Sudan is called "Billad al Sudan", it means "The land of the Black" I am a doctor, and you can follow me here, as I journey through The land of the Black, working on an emergency response team, for an aid and relief organisation.

fredag den 30. april 2010

Sådan bekæmpes en uven / How to fight an enemy

Jeg har venner. Jeg har faktisk rigtigt mange venner. Det blev bevist idag da jeg ville sende en mail ud til alle mine venner fra min yahoo-konto, for at reklamere for denne blog, og min konto midlertidigt blev lukket med beskyldinger om Spam!  (Undskyld) Men nu er det ikke venner, eller spam dette indlæg skal handle om, men “uvenner”. 
Jeg er tilbage i Akobo, som fortiden fungerer som mit hjem. Desværre deler jeg hus med en uven; en flagermus og hele has udvidede familie. Dette er til nogen morskab for mine afrikanske kollegaer, som griner hvergang jeg bukker mig fordi jeg tror en flagermus vil flyve ind i mig, eller desperat svinger min lygte for at få flagermusene ud af mit værelse. desværre er det nogle legesyge væsner, som f.eks finder det underholdende at flyve i en spiral over min seng, under min seng, over min seng, under min seng osv.  Nu er vi altså nogen som har lært at flagermus har hundegalskab, og det har jeg altså bare ikke lyst til at dø af! -Nåh ja, jeg er jo vaccineret... men hvad nu hvis den ikke virker? Og de er da grimme, er de ikke? Og hvis de tisser på en får man udslæt... Og frygt er ikke rationel.
Mit nyeste våben mod disse “dæmoner” er en pose med vand og mønter i. (efter råd fra en sydafrikansk kollegas mor) -Virker det? Ja flagermusene syntes ikke at have særligt travlt med at komme ud af mit værelse da jeg bar posen herind, men jeg er villig til at prøve hvad som helst! -og hvis det virker kan i være sikre på at der også kommer en pose op i “badeværelset”
bush-livet har sine udfordringer for en storby-kvinde.





English:

I have friends. I would actually go as far as to say that I have many friends. I got the proof of this today, when trying to send out a message from my yahoo account to advertise for this blog, and for hours thereafter found my account closed, and me being under allegations of spamming! (sorry guys). But know my intentions was not to write about friends, neither about spam, but about my enemies. 
I am back in Akobo, which at the moment is the closet I have to a home. Unfortunately I share the house an enemy, a bat, and his whole extended family. This creates a lot of fun for my african colleagues, who is laughing whenever i bend, so the bats does not fly into me, or desperate swing my torch to make the bats leave my room. They are quite playful the bats. They enjoy a game of flying in a spiral around my bed; first over it, then under it, then over it and so on. (quite disturbing when you are trying to sleep). Know we are some who has been taught that bats carry rabies, and I am not ready to die from that. -yeah okay I was vaccinated, but what if that did not work? And they are ugly, aren’t they? and if they urinate on you, you will get a rash... Fear is not rational!
My latest weapon is a plastic-bag with water and coins in. (on advice from a south african colleagues mother) Does it help? -well it did not look like it intimidated the bats when I carried it into the room, but it is worth the try. And if it works, another bag goes in the “bathroom” 
Life in the bush does have some challenges for a city girl! 


1 kommentar:

  1. okay... så er det vist rimeligt klart at det ikke virkede! Flagermusene kommer stadig ind i mit værelse hvis jeg lader døren stå åben, og er på ingen måder skræmt af mine poser... Men man kan aldrig vide det, før man har prøvet det. Hvis der er nogle der har erfarring på området må de hjertens gerne dele dem med mig (man kan næsten tro at det er en invitation til at se hvad man kan få mig til at gøre...)

    English: okay, I think it has been proved NOT to work! The bats continue to come to my room if the door is left open, and they do not seem intimidated by the plasticbags at all. But you never know untill you try it! -So if any of you have any experience in the area, feel free to share it! (you could think this is an invitation to se what crazy things you can make me do)

    SvarSlet