Sudan Hedder på Arabisk "Billad al sudan", det betyder "De Sortes Land". Jeg er læge, og her kan du følge mig idet jeg rejser gennem De Sortes Land, arbejdende på et Emergency response team, for en nødhjælpsorganisation.

English: In arabic Sudan is called "Billad al Sudan", it means "The land of the Black" I am a doctor, and you can follow me here, as I journey through The land of the Black, working on an emergency response team, for an aid and relief organisation.

torsdag den 8. juli 2010

I mudderets land / In the land of the mud




Når det regner i Akobo, så regner det. En stor del af året er her tørt, og sidste år udeblev regnen næsten helt. Man ved at det snart bliver regn når der kommer skyer på himlen, temperaturen falder (til omkring 32 grader) og der pludselig blæser en mild vind. Også er det om at lukke sine vinduer og skifte klip-klapperne ud med et par solide gummistøvler, eller som mange af de lokale, vælge at gå barfodet omkring. For når det regner bliver alt omdannet til mudder. Forsøger man at gå på hovedgaden, synker man i til midt på skinnebenet. Det er ikke almindelig jord de har her, men en type jord der nærmest omdannes til splattet ler, der limer sig til gummistøvlerne, så man knapt kan løfte dem fra jorden. Det er rigtig god træning for balder og lår...
Man må jo nødvendigvis bevæge sig, og derfor ender man med at vade rundt i mudderet.(glem alt om at forsøge at køre i bil, medmindre du nyder at bruge timer på at skubbe din bil ud af mudderet igen)  For et par dage siden befandt jeg mig således gående rundt i Akobo med mudder til knæene sammen med min kollega  Claudia, og jeg kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet; For hvor ville jeg have elsket dette som barn. Det er umuligt ikke at gå igennem en vandpyt, til tider er man lige ved at skride i mudderet, og ja jeg kan godt blive en lille smule fristet til at starte en rigtig god gammeldags mudderkamp (men har behersket mig indtilvidere.)
Og mudderet kalder da også kreativiteten frem i landsbyens børn. Ved flodbreden er der lavet mudder/vand rutsjebaner, som de suser ud i floden på, og der skabes små figurer af mudderet som der kan leges med.
så måske jeg også bare skal nyde det, glemme alt om at være voksen, og lade legebarnet titte frem... Jeg har jo trods alt hjælp til tøj-vask, og hvis tingene går lidt langsommere så når jeg jo nok stadig det jeg skal nå!


Og det er ikke engang slemt /  and this is not even bad...

English: When it rains in Akobo, it really rains. For  more than half of the the year it is completely dry, and last year there was hardly any rain at all. You know that it will rain soon, when the sky becomes cloudy, temperature falls (to around 32 degrees) and there is a sudden breeze. Then it is time to close your windows and change from flip-flops to wellingtons, or as many of the locals do, walk barefooted. Because when it rains, everything becomes mud. If you try to walk down the main street, you will sink in to your mid calves. It is not normal soil here, but a kind of soil that becomes like slippery clay as soon as it gets wet, clinging to the wellies, so that you barely can lift them of the ground. It is good exercise for buttock and thighs...
But as movement it necessary, you do end up walking through it (don’t even dream of taking a car, unless you enjoy spending hours getting it out of the mud). A couple of days ago I found myself walking in mud to my knees together with my colleague Claudia, and it brought a smile to my face, as I was thinking how much I would have enjoyed this as a child. It is impossible not to pass through the big puddles of rainwater, sometimes you are almost slipping in the mud, and yes it is quite tempting to start a good old-fashioned mud-fight . (though I have restrained myself so far)
And the mud does call on all the creativity in the children of the village. At the river banks a mud/water slide has been created, that they are sliding into the water from, and small figures is created out of the mud that they play with.
So maybe I should also just enjoy it, forget about being a grown up for a moment, and let the playful child inside of me out for a day or two... I do after all have help to do the laundry, and if things move a bit slow for a day or to, I will most likely still end up doing things in the right time...

Ko lavet af mudder/ Cow made of Mud

Ingen kommentarer:

Send en kommentar